Yaşam

Osmanlı kahvehaneleri ve kahvehaneleri müzik mekânlarıydı.

TRT İstanbul Radyosuses sanatçısı Çağlar Fidan, OsmanlıBir zamanlar İstanbul’un kahvehanelerini ve kahvehanelerini araştırdığı tezini, Radio Sputnik’te Atilla Güner ile Evening Post’a anlattı.

Fidan’ın İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İstanbul Araştırmaları Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezinin detayları şöyle:

İstanbul’da ilk kahvehaneler 1550’lerde açılmıştır ve ilk zamanlardan beri, en azından 1620’den beri müzik yapıldığını görmekteyiz. yazar katmanı Orta ve üst sınıfların dilediği ve icra ettiği bir müzikti. 19. yüzyıldaki kahvehaneleri araştırdığımda mahalle kahvehanelerini saymazsak bu yerler ikiye ayrılırdı; Bunlardan biri kahvehanelerdi. Kahvehaneler ilk kez 1857’de açıldı. Bir diğeri de semai kahvehaneleriydi. Semai kahvehanelerinde o dönemdeki adıyla ayak grubu ve alt sınıfın gittiği yerlerdi. Semai kahvehanelerinde icra edilen musikiler, daha çok Anadolu’daki âşık edebiyatından türeyen musiki formları ve onun musiki formları ile icra edilmiştir. Semai, divan ve mani gibi bazı formlar öne çıkıyor. Biraz daha doğaçlama olduğu söyleniyor ama bir yandan da kahvehanelerde günümüz Türk sanat müziği dediğimiz müziğin 19. yüzyıl versiyonu. O dönemdeki adıyla ince saz müziğiydi.

Mani ile kavga ediyorlardı

Kahvehaneler, müşterileri oldukları için Tanzimat bürokrasisinin çok ağırlaştığı sütunlar ve divan yolu bölgesinde yoğunlaşmıştı. Semai kahvehaneleri şehrin her yerine yayılmıştı. Hatta Anadolu Hisarı tarafında bir semai kahvehanesi olduğu da yazmaktadır. Kafelerdeki müzikler aslında konser tadında. Kafe sahipleri gazetelere ilan veriyor. İnce saz topluluğu konser vermek üzere. Semai kahvehanelerinde bu tip reklamlar göremiyoruz. Örneğin bir ramazan akşamı semai kahvesine gittiyseniz müzikle rekabetiniz çok yüksekti çünkü ramazan ayı boyunca her akşam müzik vardı. Müzik hem kahvehanelerde hem de semai kafelerde.

Semai kahvehanelerinin müşterileri, müzisyenleri ve hatta bazen işletmecileri aslen bir tulumbacıydı. Bu mekanların baş aktörleri tulumbacılardır. Şehrin insanları suçlu, bu yüzden bu tür yerler tehlikeli olabiliyor. Mani, semai, divan gibi formlar genellikle cezaevinde kalanların dinledikleri müziklerdir. Mani formu, birbiriyle savaşan iki pompa aşığı tarafından yaratılan bir performanstır. Mağlup pompacı sevgili defalarca kargaşaya neden olabilir ve bazen böyle bir kargaşaya neden olmak isteyenler bile mahallelerinden arkadaşlarını yanlarında bir hayran grubuna götürürlerdi.

caybasiajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
Cumhuriyet Escort
Petrol İş Escort
Mehmet Akif Escort
Fatih Escort
Terazidere Escort
Güzelce Escort
Fener Escort
Harbiye Escort
Hürriyet Escort
Bostancı Escort
Yenidoğan Escort
Anadolu Escort
Akşemseddin Escort
Çavuş Escort
Kocatepe Escort
Aydınevler Escort
Zafer Escort
Gümüşpınar Escort
Yavuz Selim Escort
Burgazada Escort
Velibaba Escort
Balat Escort
Şehit Muhtar Escort
Kurna Escort
Tozkoparan Escort
Ortaçeşme Escort
Süleymaniye Escort
Orhanlı Escort
Sütlüce Escort
Ramazanoğlu Escort
Yayalar Escort
Tomtom Escort
Güvercintepe Escort
Kartaltepe Escort
Yenidoğan Escort
Kuzguncuk Escort
Türkoba Escort
Ağaçlı Escort
Konaklar Escort
Bozgoca Escort
Çayırbaşı Escort
Gürsel Escort
Akşemsettin Escort
Seyrantepe Escort